LINDA BACKLUND

AMATÖRKOCKEN TIPSAR!

Kategori:

Idag väntade jag finbesök av min fina vän Emma. Fick då för mig att göra en egen lasagne, med egengjorda pastaplattor! Har alltid tyckt att det ser så roligt ut att göra egen pasta, ni vet när man har en hög med mjöl & kläcker äggen i ett hål i mitten & sedan geggar runt? Det testade jag på idag, & det var superenkelt!

Såhär gjorde jag:

Till pastan behöver du;
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 2 msk olivolja
  • 2 msk vatten
  • 2 krm salt
Först häller du upp mjölet & gör ett hål i mitten, kläck i äggen, häll i vattnet & oljan & salta. Sen är det lättast att börja fösa i lite mjöl med hjälp av en gaffel. Sedan när du geggat ihop allt så kan du använda händerna. Detta ska sedan bli en smidig deg. När du knådat klart degen ska den stå i kylen i ca 30 minuter, med folie runt så den inte torkar.





Sedan när degen vilar i kylen gör du köttfärssåsen & ostsåsen! Jag gjorde en vanlig köttfärssås så som jag tycker om den, men i detta fallet något tjockare så lasagnen inte blir så rinnig. Ostsåsen gjorde jag först en vanlig vitsås & sen la jag i lite riven ost & kryddade sedan efterhand.





När allt är klart är det dags att kavla ut degen. Jag delade min degklump i tre & kavlade sedan ut den så gott jag kunde för att den skulle passa min ugnsform. 



När jag hade fått en hyffsat bra form på degen så lade jag i den i en smörad form. Jag började med ett lager pasta, sedan lade jag köttfärssås & ostsås ovanpå, sedan ett lager pasta, köttfärssås & ostsås. Sedan avslutade jag med ett lager pasta med ostsås på & toppade med lite riven ost. Ugnen hade jag på 200 grader & lät lasagnen vara inne i ca 30 minuter!



& såhär blev resultatet! Måste säga att den blev supergod... :)

 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: